• Overheidsmediation

    Blog: Hoe zorg je ervoor dat elke ruzie sowieso helemaal escaleert?

4 juli 2025
Geschreven door: Xanthe Vermeiden

Wil je een conflict op een bizarre manier laten ontsporen? Heb je geen behoefte aan oplossingen, harmonie of het respecteren van de gevoelens van een ander? Mooi. Hier zijn een paar onfeilbare technieken om elke situatie volledig uit de hand te laten lopen. Dit is de handleiding voor iedereen die zich wil storten op de kunst van verhitte escalatie.

1. Geef neppe excuses en doe alsof dat heel empathisch is

Niets zegt “het boeit me niks” zoals een nepexcuus. Begin bijvoorbeeld met: “Wat jammer dat jij je zo voelt.” Klinkt aardig, maar het mooie aan deze techniek is dat je nergens verantwoordelijkheid voor neemt. Het suggereert namelijk subtiel dat de gevoelens van de ander volledig hun eigen schuld zijn. En ja, het benadrukt dat jij daar geen enkele rol in speelt. Niks is minder aantrekkelijk dan geen verantwoordelijkheid nemen, maar dat is nu precies het doel, toch?

2. Zet jezelf neer als de onbetwiste god van de waarheid

Hier is een klassieke strategie: wees heilig overtuigd van je eigen gelijk, vooral in situaties waar het feitelijk gelijk totaal niet relevant is. Of je nu wel of niet gelijk hebt doet er niet toe; blijf vooral doorgaan alsof jouw kijk op de situatie de enige juiste is. Dit is hét recept voor ultieme frustratie bij de ander, want die krijgt het gevoel dat hij of zij niet gehoord of serieus genomen wordt. En dat is precies de bedoeling.

3. Bestempel hun gevoelens als dramatisch en ongegrond

Als iemand eindelijk de moed heeft verzameld om je te vertellen waar hij mee zit, noem het dan direct “erg dramatisch.” Zodra iemand iets persoonlijks deelt, kun je beter meteen inhaken met oordelen over hun overdreven emotionele toestand. Dit geeft je direct het morele voordeel, omdat jij zo “rationeel” en “kalm” blijft terwijl de ander “overdrijft.” Plus, dit helpt je om hun standpunt te negeren en de aandacht snel terug naar jezelf te trekken.

4. Begin altijd over jezelf voordat je het perspectief van de ander erkent

Dit is een absolute favoriet. Als de ander zich kwetsbaar opstelt, grijp dan snel je kans om over jezelf te beginnen. Je kunt zelfs hun verhaal onderbreken om te vertellen hoe jij ook eens iets soortgelijks hebt meegemaakt, maar natuurlijk veel erger. Het laatste waar je zin in hebt, is namelijk het standpunt van de ander echt begrijpen. Het draait immers om jou, toch?

5. Houd vol dat het geen ruzie is, maar een discussie

Ruzie? Echt niet! Dit is gewoon een discussie, zeg je terwijl de stoom uit je oren komt en de ander steeds harder begint te praten. Door te blijven volhouden dat dit een onschuldige discussie is, bagatelliseer je de emoties van de ander volledig. Wat nog beter is, is dat het de ander verward en gefrustreerd achterlaat, wat je toch ook een gevoel van triomf geeft.

 

Conclusie

Wil je altijd winnen? Zorg dan dat je elke dialoog verandert in een eenzijdige, emotionele chaos. De kunst is om de gevoelens van de ander te minimaliseren, jezelf op een voetstuk te plaatsen en de situatie nooit als conflict te benoemen. Door deze technieken toe te passen, garandeer je dat zelfs de kleinste ergernis uitgroeit tot een orkaan.


Getoetste en gekwalificeerde mediators

Het MfN-register, waarbij onze mediators zijn aangesloten, is hét Nederlandse kwaliteitsregister van mediators. Met dit keurmerk garanderen wij jou de beste kwaliteit en inhoudelijke kennis van zaken. Onze mediators zijn getoetste en gekwalificeerde conflictbemiddelaars die begeleiden bij het zoeken naar oplossingen voor uiteenlopende conflicten. Het MfN-register werkt met verplichte opleidingspunten, waardoor onze mediators zich blijven ontwikkelen en op de hoogte blijven van relevante veranderingen. Door de MfN word je als klant/afnemer van mediation ook beschermd door het klacht-en tuchtrecht.


MfN Registermediator logo

Deze personen gingen je voor:



"I've learned more..."
Roderick, Amsterdam

My coparent and I were struggling to communicate and move past some blocks in our relationship. With the help of Delta Mediation (particularly Xanthe) we were really able to make great steps and but in place a clear structure and understand how better to express feeelings and communicate clearly with each other. Highly recomend Delta mediation services.


"Xanthe brought safe..."
Sarah, Amsterdam

Xanthe helped my ex-husband and I navigate a very challenging time in our 19 year relationship. We have two young daughters and our communication had all but broken down over the period of a year. Over the period of 5 sessions, Xanthe helped us to deeply understand the dynamic that had been created, the roles we were each playing, and gave us tools and concepts to use to move us out into a healthy way of communicating and relating to one another. Xanthe, you’ve not only helped us both but also our daughters and for that I will always be very grateful to you. Thank you!


"Ik voelde me echt gehoord."
C, Alkmaar

Xanthe is iemand die echt goed luistert en je mogelijkheden laat inzien om zelf tot een oplossing te komen. Ik ben nog steeds tevreden met de uitkomst van de mediation.

Delta beeldmerk goud
Delta, daadkrachtig verder