20 mei 2025
Geschreven door: Xanthe Vermeiden
In conflicten en andere systeemdynamieken spelen altijd verschillende karakters een rol. Mensen zijn echt anders, en vaak lijkt dat de kern van het probleem. Wat voor de één een redelijke aanpak lijkt, kan voor de ander compleet onbegrijpelijk zijn. Het doel van dit stuk is om je bewust te maken van deze verschillen en je inzicht te geven in hoe je overkomt op anderen.
Bijvoorbeeld, mensen die hoog scoren op de Big Five eigenschap van agreeableness (vriendelijkheid, samenwerking) kunnen mensen die laag scoren als onbeleefd, zelfgericht of zelfs dominant ervaren. Het klinkt misschien als een ruzie, maar vaak is het gewoon een misverstand: “We hebben geen ruzie, we hebben een discussie.”
Aan de andere kant kunnen mensen die laag scoren op agreeableness de hoog scorende personen als te afhankelijk, te zwak of te ‘pleaserig’ zien. Ze kunnen zich afvragen: “Hoe kan je dat nou zeggen?”
Hetzelfde speelt bij openness (openheid voor nieuwe ervaringen). Mensen die hoog scoren op deze eigenschap kunnen mensen die laag scoren als saai, rigide of ouderwets beschouwen. Terwijl mensen die laag scoren op openness degenen met een hoge score vaak als onverantwoordelijk, veranderlijk of onvoorspelbaar zien.
Weten waar je zelf scoort op deze dimensies kan je helpen bij zelfreflectie en inzicht in hoe je overkomt op anderen. Als je begrijpt hoe jouw gedrag en communicatie ontvangen kunnen worden, kun je effectiever reageren en rekening houden met de verschillen in persoonlijkheden. Dit verhoogt niet alleen je empathie, maar zorgt ook voor een meer doelgerichte en harmonieuze communicatie, zelfs in uitdagende situaties.