• Delta Mediation

    Blog: Succesprincipe 1: Krachtig in conflict

13 juni 2025
Geschreven door: Xanthe Vermeiden

Het gebeurt te vaak: iemand zegt dat hij ergens last van heeft, en de ander reageert met een nuchter “Nou, zo’n groot probleem is het toch niet?” . Wat er dan eigenlijk gebeurt, is dat het probleem wordt weggewuifd, en dat heeft een krachtige impact op meerdere niveaus.

 

Voor betere relaties en minder conflicten, onthoud:

Wanneer iemand met zijn of haar pijn naar je toe komt, is het niet jouw taak om te bepalen of die pijn “geldig” is. Het feit dat het hen raakt, is al genoeg.

 

Wat er emotioneel gebeurt
Op emotioneel niveau gebeurt het volgende: de persoon die pijn ervaart, voelt zich niet gehoord. Omdat het probleem niet erkend wordt als een probleem, blijft het onopgelost. De enige problemen die je echt kunt oplossen, zijn de problemen die je bereid bent te erkennen.

Wat er op machtsniveau gebeurt
Maar dat is niet alles. Op machtsniveau speelt er ook iets: door te besluiten dat jouw kijk “wint,” plaats je jezelf boven de ander. En vaak verbergen mensen deze houding achter een masker van objectiviteit. Apathie wordt zo verpakt als iets “rationeels” of “nuchters,” maar de impact is hetzelfde.

Het relationele Effect
Dit gedrag lijkt misschien onschuldig—“we zijn het gewoon niet eens, toch?”—maar het kan de relatie stevig ondermijnen. De persoon die zijn pijn deelde, voelt zich klein en ondergewaardeerd. Ze ervaren niet alleen dat hun pijn wordt afgewezen, maar ook dat zij zelf op een lagere positie worden gezet.


Dus onthoud: als je een conflict wilt oplossen en de relatie wilt behouden, erken dan de pijn van de ander zonder deze te beoordelen. Het is een kleine aanpassing met een groot effect op wederzijds vertrouwen en verbinding. Je kunt iemands pijn erkennen, zonder het daarmee eens te zijn.


Getoetste en gekwalificeerde mediators

Het MfN-register, waarbij onze mediators zijn aangesloten, is hét Nederlandse kwaliteitsregister van mediators. Met dit keurmerk garanderen wij jou de beste kwaliteit en inhoudelijke kennis van zaken. Onze mediators zijn getoetste en gekwalificeerde conflictbemiddelaars die begeleiden bij het zoeken naar oplossingen voor uiteenlopende conflicten. Het MfN-register werkt met verplichte opleidingspunten, waardoor onze mediators zich blijven ontwikkelen en op de hoogte blijven van relevante veranderingen. Door de MfN word je als klant/afnemer van mediation ook beschermd door het klacht-en tuchtrecht.


MfN Registermediator logo

Deze personen gingen je voor:



"I've learned more..."
Roderick, Amsterdam

My coparent and I were struggling to communicate and move past some blocks in our relationship. With the help of Delta Mediation (particularly Xanthe) we were really able to make great steps and but in place a clear structure and understand how better to express feeelings and communicate clearly with each other. Highly recomend Delta mediation services.


"Xanthe brought safe..."
Sarah, Amsterdam

Xanthe helped my ex-husband and I navigate a very challenging time in our 19 year relationship. We have two young daughters and our communication had all but broken down over the period of a year. Over the period of 5 sessions, Xanthe helped us to deeply understand the dynamic that had been created, the roles we were each playing, and gave us tools and concepts to use to move us out into a healthy way of communicating and relating to one another. Xanthe, you’ve not only helped us both but also our daughters and for that I will always be very grateful to you. Thank you!


"Ik voelde me echt gehoord."
C, Alkmaar

Xanthe is iemand die echt goed luistert en je mogelijkheden laat inzien om zelf tot een oplossing te komen. Ik ben nog steeds tevreden met de uitkomst van de mediation.

Delta beeldmerk goud
Delta, daadkrachtig verder